WELKOM

Welkom bij ons leermiddelenmagazijn!

Op deze pagina vind je door ons gegeven lessen, uitgewerkt door middel van de 7 stappen die je volgt bij een les waarin onderzoekend leren centraal staat. De informatie op de posters is laagdrempelig en sprekend zodat elke medestudent/collega deze lessen in kan zetten tijdens zijn stage/werk. De lessen zijn voorzien van tips en tops die je kunt gebruiken om je eigen les te verrijken.

Veel leesplezier!


De GUEC’S

In deze les gaan de kinderen een volk redden! Door te ontdekken op wat voor manier ze ijs het snelste kunnen smelten redden ze de Guecs!

Over deze les

Deze les hebben we natuurlijk zelf uitgevoerd met medestudenten. Het werd enorm enthousiast ontvangen! Het verhaal kun je zo spannend maken als je wilt, zodat je dit in elke klas kunt uitvoeren.

Tips en tops

Je kunt het thema ook veranderen zodat het overal bij aansluit. Bijvoorbeeld dinosaurussen. Of er een wedstrijd van maken door er een sleutel in te verstoppen.

We merkten tijdens de les dat wanneer je de materialen waarmee het snel gaat, zoals warm water en een föhn, dat het ei zomaar ontdooid is. Geef deze materialen pas op het laatst en laat de kinderen eerst aanrommelen.

Het maken van de eieren doe je met een ballon, daar duw je eerst het poppetje in en vult hem daarna tot het gewenste formaat. Het duurt wel even voordat ze goed bevroren zijn dus begin niet te laat!


De typische bloementoerist!

Je kent ze wel: Die toeristen die komen kijken naar bloemen in de omgeving. Meestal gaan ze naar de floriade of de keukenhof maar nu komen ze naar JOUW school!

Over deze les

Deze les heeft Jelle uitgevoerd op de Burgerschool. Daar is een park in de buurt waar de kinderen versteld stonden van alle verschillende soorten bloemen die daar te vinden zijn. Onderaan kan je de powerpoint die hij gebruikt heeft voor de les downloaden.

Tips en tops

Het is altijd goed om met de kinderen naar buiten te gaan. Ik weet niet of ik vooraf al eerst de onderdelen van de bloem had benoemd in de klas, ik zou eerst de kinderen naar buiten laten gaan, enkele bloemen laten plukken en terug in de klas ze de bloemen laten `ontleden`. Wat kom je dan allemaal tegen? 

De onderdelen van een bloem uitleggen is altijd een beetje droge stof voor de leerlingen. Dit heb je goed aangepakt door er een leuke opdracht aan vast te hangen zoals het maken van de flyer! Mijn eigen ervaring met dit soort opdrachten is dat hier altijd enorm creatieve dingen uitkomen.

De kinderen zelf de bloemen laten tekenen leverde op dat ze nóg beter moesten kijken naar de bloemen. Het nam wel veel tijd, dus daar moet je rekening mee houden in deze les.


It’s ELECTRIC!

Batterijen? dat is verleden tijd! In deze les leren kinderen hoe een stroomkring werkt en dat je op een hele gekke manier stroom kan opwekken!

Over deze les

Dit is een “classic” om kinderen te leren over een stroomkring, succes gegarandeerd! Met materiaal wat altijd wel voor handen is geef je de kinderen een onvergetelijke middag. Josje Heeft deze les gegeven aan groep 3/4/5.

Tips en tops

Neem een hele fruitschaal mee en voor je het weet duwen kinderen spijkers en muntjes overal in! Wat een plezier en de kinderen zullen ontdekken welke stukken fruit het wel of niet “doen” LET OP: Na het gebruiken is het fruit niet meer eetbaar.

Dit lijkt me een lastige les om te geven! Vooral de begrippen volt en stroomkring lijken me lastig uit te leggen. Hier zou ik denk ik niet heel erg diep op in gaan om het (vooral voor groep 5/6) behapbaar de maken.

Mijn ervaring is dat het met een fietslampje niet werkt. Tegenwoordig kan je wel LED lampjes kopen die je hier ook voor gebruiken kan. even een kleien investering maar wel meer plezier!


FORE!

In deze les gaan we kijken of het mogelijk is om een ei van het dak van school af te gooien zonder dat het breekt.

Over deze les

Alles zit in deze les, wetenschap, natuurkunde, bouwskills, creativiteit en nog veel meer. Ook een les die gegarandeerd succes oplevert. Je kan hem zo uitgebreid maken als je wilt.

Tips en tops

Toen ik tien jaar geleden de Pabo deed, werden er twee techniek lessen aangeboden, de egg drop challenge en het bouwen van bruggen.. Leuk om te zien dat deze lessen nog steeds werken bij de kinderen! De kinderen in jouw klas zijn enorm creatief en kwamen met leuke ideeën om de eieren te `verpakken`.  

Ik was zelf wat huiverig om deze les uit te voeren omdat ik bang was voor super veel rotzooi met kapotte eieren, maar na het zien van de les van Jelle les durf ik het wel aan! Om toch te voorkomen dat het een bende wordt, zou je ook porseleinen kopjes kunnen gebruiken.

Ik heb deze les gegeven en eigenlijk alleen maar gefaciliteerd. Na het uitleggen stond iedereen te popelen om aan de slag te gaan. Wees niet bang; ik ben letterlijk op het dal geklommen en heb voor de hele klas de eieren naar beneden laten vallen. Je zult versteld staan over hoeveel goeie oplossingen er uit de kinderen komen.


What the EGG?!

Wat was er nou eerder? De kip of het ei? Daar gaan we vandaag niet achterkomen… Wel leren we dat een ei meer is dan alleen een schil met ei-geel en ei-wit.

Over deze les

Na geïnspireerd te zijn tijdens onze conferentieworkshops was dit een les waar we alledrie mee aan de slag wilde. Een mooi voorbeeld van een simpelen les met een gaaf concreet resultaat waar de kinderen met plezier aan werken.

Tips en tops

Uiteindelijk zijn alle eieren weggegooid, je zou er ook een mugmuffin van kunnen maken om niet alle eieren te verspillen en zo heb je nog wat lekkers voor de kinderen!!  De link hiervoor staat hieronder.

Het voorzichtig openmaken van het ei was moeilijk. Je zou een felle lamp kunnen pakken en hiermee tegen het ei kunnen schijnen. Zo kun je heel goed zien hoe het ei is opgebouwd en hoef je de schil er niet af te halen.

Ik liet de kinderen raden hoeveel verschillende onderdelen je kan vinden in een ei. Niemand kwam boven de 5. Nu de kinderen weten dat ook iets simpels als een ei een best complex ding is zullen ze wellicht meer bewondering hebben voor de natuur.


Kleitje, stokje, torentje

In deze les leren kinderen heel praktisch wat goeie manieren zijn om een stevige constructie te maken!

Over deze les

Na het college van Chris was deze les er één die je eigenlijk gedaan MOET hebben met je klas. Hij is gemakkelijk aan te passen op niveau en als je de cyclus aanhoudt een gegarandeerd succes!

Tips en tops

In plaats van het bouwen met klei kun je ook kiezen voor dropjes of marsmallows. Dit maakt het voor de kinderen extra leuk..

In plaats zo hoog mogelijk bouwen kun je de kinderen iets laten bouwen wat zo sterk mogelijk is. Welk bouwwerk kan het meeste gewicht dragen?

een mooie vervolgles (helemaal voor de bovenbouw) is een constructie maken die ook kan bewegen (denk aan een ophaalbrug) welke andere technieken komen er dan bij kijken?


Papier vliegt fier!

Da vinci tekende meer dan 300 ontwerpen voor een vliegmachine, tot dat de gebroeders wright 37 meter vlogen werd er niet voor mogelijk gehouden dat we ooit zelf zouden vliegen. Nu is vliegen vanzelfsprekend. Maar hoe werkt dit nou precies?!

Over deze les

In deze les leren de kinderen over hoe een vliegtuig werkt en worden zelf echt ingineurs. Welk vliegtuig zal het verste vliegen? En waarom?

Tips en tops

Naast kijken wie het verst kan kan je ook nog testen welk vliegtuig het langste in de lucht blijft. Ook daar kan je met de leerlingen over praten, welke vorm is dan het beste voor wel doel. Zien we dat in het echt ook?

Deze les heb ik zelf ook gegeven! Ik ben zelf begonnen met een filmpje van het klokhuis en dit maakte gelijk al wel indruk op de kinderen. Leuk dat Josje een experiment deed met het propje en een vel papier, dit had ik ook kunnen doen! Josje ging naar buiten om te checken welke het verst kwam, ik gebruikte de bovenverdieping van school zodat ze de vliegtuigen echt naar beneden kan gooien. Dit was zeker een verrijking van de les!  

In de fase van het uitvoeren van het experiment zou je al verschillende formaten papier kunnen neerleggen. Zodat de kinderen al verschillen kunnen aanbrengen en antwoord kunnen vinden op vragen als: Vliegt een groter vliegtuig altijd verder.

Taxonomie biologie

Het dierenrijk is onvoorstelbaar groot! Welke dieren zouden we kunnen vinden rondom de school?

Over deze les

Tijdens deze les ga je samen met de kinderen de meest voorkomende diergroepen bespreken en daarna naar buiten om te kijken of de kinderen per diergroep een dier kunnen vinden rondom de school. Daarnaast werken de kinderen de taxonomie uit van een door hun gekozen dier die ze buiten hebben gefotografeerd.

Tips en tops

Je kunt in plaats van de dieren rondom je school ook op stap gaan! Hoe leuk is het om de dieren in het park, vijver of kinderboerderij te bekijken en te orderenen. Een “fieldtrip” verhoogt altijd het leerplezier.

Laat leerlingen in plaats van verschillende dieren ook eens dieren onderzoeken uit 1 familie. Dit zou ook beter kunnen aansluiten bij de verschillende thema’s.

Als je gaat communiceren kan je dat op verschillende manieren doen. Ik heb de kinderen bijvoorbeeld de dieren in een padlet laten zetten. Hier konden ze ook video’s en foto’s toevoegen. Dit vonden ze erg leuk om te doen!